Till sommaren studerar jag halvtid på distans vid Högskolan i Gävle. Jag sökte en sommarkurs som heter “Artificiell intelligens (AI) som pedagogiskt fenomen: samband mellan utbildning, kunskap och teknik” och är antagen!
I syrénbersån ska jag alltså slå mig ner och läsa “Atlas of AI: Power, politics, and the planetary costs of artificial intelligence” samt “World yearbook of education 2024: digitalisation of education in the era of algorithms, automation and artificial intelligence“. Utöver dessa böcker tillkommer en rad vetenskapliga artiklar, föreläsningar, skrivuppgifter, grupparbeten och så i slutet av sommaren en tentamen.
Det är många år sedan jag studerade nu och det här känns så spännande… jag är ivrig att komma igång och väntar otåligt på att få registrera mig och läsa introduktionskapitlen. Det här ska bli så intressant och jag hoppas att kursens innehåll och upplägg lever upp till mina förväntningar.
Med kursen önskar jag stärka min kompetens på området kring AI och utbildning, så jag har aktuell och relevant kunskap att bidra med på de olika platser där jag verkar framöver. Jag hoppas också att kursen kan tillföra värde till den videokurs om generativt bildskapande med AI, som jag snickrar på för Moderskeppet just nu.
Den 3 juni har vi kursintroduktion och jag lovar att dela reflektioner och insikter med dig här framöver.
